Хвороби акумуляторів

Основними і найбільш часто зустрічаємими процесами, які можуть виникати в процесі експлуатації свинцево-кислотних акумуляторних батарей (АКБ) і істотно скоротити їх ресурс, є: сульфатація, недозаряд, перезаряд або занадто глибокий розряд, металізація сепараторів, заводнення.

Експерти солідарні з тим, що сульфатація є однією з головних причин скорочення терміну служби АКБ і виходу її з ладу. Це явище відбувається в результаті зберігання батареї в розрядженому стані або без підзарядки, через недостатній заряд і глибокі розряди, занадто високої щільності електроліту або недостатньої його кількості. Як результат, втрачається щільне з'єднання активної маси пластин з решіткою, вона стає рихлою і обсипається. В результаті цього незворотного процесу пластини батареї по суті руйнуються, акумулятор швидко втрачає ємність і виходить з ладу.

Негативним наслідком недозаряду батареї є, як вже зазначено, сульфатация пластин. При перезаряді акумулятора відбувається підвищене розкладання води (дисоціація) і її витрата через протікання аномально великих струмів, відбувається усихання батареї. Якщо батарея герметизирована, то долити воду не можна, і наслідки будуть незворотними, акумулятор втрачає ємність і виходить з ладу. Ще один результат перезаряда - прискорення електрохімічних процесів в пластинах батареї, знос їх активної маси, її осипання і деградація. Особливо, коли АКБ починає кипіти і йде активне виділення газів. В результаті - прогресуюча втрата ємності батареї і вихід її з ладу. Важливо відзначити, що у випадку з герметизованими необслуговуваними батареями (AGM і GEL типи) перезаряд, або зарядка акумулятора занадто великим струмом при підвищеній напрузі може привести до здуття АКБ, після чого їй одна дорога - в утилізацію. Справа в тому, що при такому посиленому (якщо не сказати жорстокому) заряді всередині батареї виділяється дуже велика кількість газів, які не встигають рекомбінувати, а клапан - стравлювати надлишки цих газів в атмосферу. В результаті корпус батареї розпирає внутрішнім тиском, рвуться шви, деформуються пластини, і акумулятор наказує всім довго жити :( Ось чому варто особливу увагу приділяти правильному, якісному заряду акумуляторів.

Причини недозаряду або перезаряду - в неправильному виборі зарядного пристрою (ЗУ), його помилкового налаштування або несправності. Наприклад, ЗУ має коригувати напругу підзаряду при зміні температури навколишнього середовища, інакше - недозаряд або перезаряд. Більш того, якщо при підвищенні робочої температури напруга заряду буде залишатися близькою до максимального значення, прийнятому для комфортних з точки зору температури умов (порядку 13,8 В), то батарея може вийти з ладу дуже швидко. Більш докладно про обслуговування і правильний заряд акумуляторів Ви можете прочитати в статті "Експлуатація та обслуговування свинцево-кислотних акумуляторів"

Глибокі повторювані розряди також не додають АКБ «здоров'я». Вони призводять до руйнування активної маси пластин, викликають ту ж сульфатацію батареї. Тому слід подбати про забезпечення граничного ступеня розряду. Зазвичай цю величину встановлюють на рівні 1,8 В/елемент або 10,8 В на батарею 12 В (шість елементів). Однак, варто розуміти, що глибоко розряджати промислові свинцево-кислотні акумулятори зовсім не заборонено. Це робити можна, але важливо пам'ятати, що чим більше глибоких розрядів пережила АКБ, тим ближче вона до своєї «фінішній прямій». Кожен вид акумуляторів має свій циклічний ресурс, тобто певну кількість циклів розряду-заряду, протягом яких АКБ буде забезпечувати свої номінальні показники (ємність, віддачу по струмах і т.д.). Кількість таких циклів безпосередньо залежить від ємності, що віддається при кожному з них. Наприклад, більшість AGM-акумуляторів (найбільш поширений на сьогодні вид свинцевих АКБ) мають ресурс близько 200-250 циклів при 100% глибині розряду батареї. Для порівняння, наші акумулятори AGM нового покоління EverExceed забезпечують не менше 600 циклів розряду такої ж глибини, а наші Батареї типу OPzV взагалі рекордсмени в цьому плані - їх ресурс близько 1500 циклів!

Причиною металізації сепараторів є осадження свинцю, що звільнився, в порах сепаратора при експлуатації акумуляторної батареї при високій температурі або високій щільності електроліту. Це призводить до скорочення допустимих термінів зберігання АКБ, а також до можливості виникнення коротких замикань всередині батареї.

Ознакою заводнення акумулятора є те, що він не заряджається (зарядний струм дорівнює нулю). У електроліті при цьому плавають білі пластівці. Причина цього явища в тому, що розряджений елемент занадто довго перебував в електроліті низької щільності. При цьому на позитивній пластині АКБ утворюється шар гідрату свинцю, що є діелектриком. Це незворотній процес: відновити такий елемент вже не вдасться.

Пульсар Лімітед - Енергія для Кращого Життя!



Залиште свій коментар








© Pulsar Ltd., 2024